Menu
Voorwoord

Alweer enige jaren horen we niets anders dan over de noodzaak tot digitale transformatie. Hele industrieën zouden omvallen als we niet met z'n allen als een haas onze business digitaliseren en de klant daarin centraal stellen. Nieuwe leiders moesten dat gaan doen en we kregen achter elkaar nieuwe titels als Chief Digital Officer, Chief Customer Officer, Chief Creative Officer en Chief Verzinmaarwat Officer. De CIO? Afgedaan. De baas van de IT-loodgieters, terug in zijn hok, veilig achter de schermen.

Niets is minder waar. De CIO is juist bij uitstek geschikt om de digitale transformatie te leiden. Natuurlijk kan hij daarin een sparringpartner gebruiken, een goede CEO bijvoorbeeld, maar de CMO kan eveneens als gesprekspartner functioneren. Een goede en moderne CIO met een neus voor de business zou zelfs een ideale CEO kunnen zijn - of ga ik nu te ver?

In deze uitgave van de CIO 100 laten we zien wat er speelt in Nederland en net over de grenzen als het gaat om digitale transformatie. We zijn hierin uw gids, geven inzicht in wat uw collega's doen in de digitalisering maar sluiten onze ogen zeker niet voor alle uitdagingen die op deze hobbelige weg onherroepelijk tevoorschijn komen.

Ik wens u veel lees- en kijkplezier!

René Schoemaker
Senior Editor CIO Nederland