Menu
Interview: Vodafone

De top 3 CIO-uitdagingen én oplossingen

'Een Ready Business-bedrijf laat technologie voor zich werken'

Succesvol zijn. Nu en in de toekomst. Dat wil natuurlijk ieder bedrijf. Vodafone deed onderzoek naar de succesfactoren. Maar wat zijn hierbij de belangrijkste uitdagingen voor CIO's? Patrick van der Spek, directeur Vodafone Zakelijk bij Vodafone, deelt opgedane inzichten.

Interview met Patrick van der Spek, directeur Vodafone Zakelijk

Steeds verdergaande digitalisatie, mobile security en everything as a service: de wereld om ons heen verandert continu. Als partner ondersteunen we bedrijven om optimaal in te spelen op deze continue veranderingen, de uitdagingen het hoofd bieden en kansen te benutten. En dus om klaar te zijn voor de toekomst. Specifiek voor CIO's zien we drie belangrijke uitdagingen.

Dataveiligheid

Uit ons onderzoek bleek dat succesvolle bedrijven openheid waarderen en sterk focussen op samenwerking. Niet alleen medewerkers moeten goed met elkaar kunnen samenwerken via vaste en mobiele oplossingen, ook moeten ze flexibel samenwerken met partners in een 'inter-connected' bedrijfsomgeving. Bescherming van data was natuurlijk al een belangrijk aandachtspunt voor CIO's, en door nog meer openheid is en blijft dit uitdaging nummer 1. Als het gaat om pc's, is de bedrijfsomgeving vaak goed beveiligd. Maar hoe zit het met de bescherming van mobiele hardware? Dit is vaak nog een ondergeschoven kindje. De risico's zijn echter aanzienlijk: maar liefst 1 op de 20 mobiele toestellen heeft te maken met een aanval of beveiligingslek, zo toont recent onderzoek aan.

Enterprise Mobility Management

Mede door de overname van mITE, a Vodafone company - één van de belangrijkste Nederlandse spelers op het gebied van Enterprise Mobility Management (EMM) - kunnen we onze klanten op strategisch niveau adviseren en volledig ontzorgen als het gaat om de beveiliging van mobiele devices, apps en content. Met onze verschillende beheerplatforms en servicemodellen bieden we altijd een oplossing die naadloos aansluit bij de behoeften van de klant.

Verbetering klantcommunicatie

Een tweede CIO uitdaging is om de communicatie met klanten continu te blijven verbeteren. Enerzijds blijft een bedrijf hiermee voldoen aan steeds hogere verwachtingen van klanten. Anderzijds kunnen bedrijven met de kennis die ze hiermee opdoen innoveren en zo concurrenten voor zijn. Via onze dienst Unified Communications helpen we organisaties hierbij. We hebben vaste en mobiele telefonie én andere vormen van communicatie, zoals e-mail en conferencing, binnen één platform geïntegreerd. Dit zorgt voor één gemakkelijke en snelle gebruikerservaring én voor de mogelijkheid om intelligent gebruik te maken van de gegevens voor innovaties.

Flexibel werken in Zeist

Een voorbeeld van de mogelijkheden van Unified Communications is de implementatie van Skype for Business bij de gemeente Zeist. Alle 400 ambtenaren van de gemeente kunnen nu flexibel werken. Iedere werknemer is altijd bereikbaar op zijn werknummer, of hij nu op kantoor zit of thuis. Door de nieuwe werkwijze verbeterde de gemeente haar dienstverlening naar klanten én realiseerde ze een kostenbesparing van 30%. Skype for Business kunnen we overigens volledig end-to-end aanbieden, inclusief mobiele netwerkintegratie.

Verhoging productiviteit

Tot slot, laat een 'Ready Business'-bedrijf technologie voor zich werken. Een derde uitdaging voor CIO's is de potentie van het Internet of Things (IoT) te verkennen en te gebruiken. Dit verhoogt de operationele efficiency en maakt bedrijfsinnovatie mogelijk. Zo verving het Nederlandse bedrijf Techmedic de ziekenhuismonitor door een klein, flexibel mobiel apparaat op het lichaam. Dit apparaat meet continu bepaalde vitale functies en stuurt de gegevens direct door naar de arts in het ziekenhuis. Hierdoor kunnen patiënten in hun eigen omgeving zorg ontvangen. Dat is prettiger voor de patiënt én bespaart kosten.

Strategisch advies

Dataveiligheid, steeds betere communicatie met klanten en goed gebruik van nieuwe technologie, zijn dus de top 3 uitdagingen voor CIO's. De oplossingen hiervoor zoeken we overigens niet alleen in techniek. Naast een goede IT-basis die nieuwe technologie en communicatiemethoden toepast, zijn bijvoorbeeld een sterke cultuur, goed leiderschap en oplossingsgerichtheid van groot belang om toekomstbestendig te zijn. Bedrijven kennen ons misschien nog met name als mobiele provider, maar we denken op strategisch niveau mee met onze klanten en ondersteunen bedrijven bij alle bedrijfsaspecten.

Ready Business Center

U kunt dus bij ons terecht voor breed advies én specifieke vragen. Bent u naar aanleiding van de wet op datalekken bijvoorbeeld bezig met uw mobile security? Kom gerust een keer langs in ons Ready Business Center. Samen bekijken we uw securityvraagstukken. Wij zorgen dat u 'Ready Business' bent. Nu en in de toekomst.

14 / 24