Menu
Achtergrond

Geschreven door Kristian van Tuil

Je hebt creativiteit nodig in je toekomstige IT-strategie

Digitale transformatie draait niet (alleen) om technologie.

Digitale transformatie kan veel dingen betekenen en veel aspecten van technologie omvatten. Bij het ene bedrijf ziet 't er volledig anders uit dan bij het andere. Maar er is één gemeenschappelijk thema: het vergt creativiteit en innovatie om het passend te maken naar de behoeften van je organisatie.

Maar veel bedrijven lijden aan "bedrijfscholesterol", zoals Chakib Bouhdary, digital transformation officer bij SAP, het noemt. Bedrijven die zo vastgeroest zitten in "rigide processen, risicovermijding en berusting (het werkt, waarom veranderen)" dat ze te geremd zijn in het vermogen zich snel aan te passen. .

Bedrijven die nog niet zijn begonnen aan het formuleren van een strategie komen dadelijk tijd te kort, zegt IDC, dat voorspelt dat in 2018 tweederde van de CEO's in de Forbes-top 2000 een digitale strategie hebben opgenomen in hun businessplan en dat zeker 20 procent van alle werkenden in bepaalde mate geautomatiseerde technologie gebruikt. Met grote technologische veranderingen als augmented reality, virtual reality en machine learning op de deurmat moeten bedrijven onmiddellijk aan de slag met een digitale strategie.

Design thinking

Er zijn ongetwijfeld goede redenen om digitale transformatie te vermijden. Zo zijn er bijvoorbeeld legitieme zorgen over beveiliging, compliance, kosten en schaal als je een nieuwe technologie implementeert. Maar IDC voorspelt dat binnen de komende drie tot vijf jaar een belangrijke stijging zal zijn in het aantal bedrijven die op grote schaal digitaal transformeren.

"Als je niet innoveert in het digitale gebied dan loop je het risico dat je afvalt", zegt Raman Spara, Global Head van Dell Digital Business Services. "Als je maar duidelijk hebt waar je naar toe wilt en wat het moet gaan worden, is het mogelijk een samenhangende strategie te formuleren en uit te voeren."

SAP's Bouhdary beveelt bedrijven aan zich te richten op 'design thinking', wat volgens hem begint met het opzetten van een innovatiecultuur in de gehele organisatie. Hij zegt dat de meeste bedrijven wel het fundament hebben gelegd waarop nieuwe technologie kan worden geïmplementeerd, maar dat de grootste obstakel is het vinden van creatieve manieren om problemen op te lossen. Nieuwe technologie brengt disruptie met zich mee, en disruptie past niet in de concrete, vaststaande en operationele denkwijze. Bedrijven moeten overstappen op een snellere en innovatievere manier in het ontdekken en implementeren van de juiste technologie.

Meer dan technologie

Omdat de creatieve aanpak van digitale transformatie nogal snel en creatief denken vereist, zal jouw strategie meer moeten bevatten dan alleen hardware en software. Dus bijvoorbeeld de zakelijke doelstellingen, het "digitale IQ" van het bedrijf, de budgetgrenzen en als dat nodig is het aannemen van nieuwe mensen, zegt Bouhdary.

Het start allemaal bij het definiëren van je "digitale bestemming", zegt hij. Dat houdt in dat je bepaalt hoe je je nieuwe businessmodellen neerzet ten opzichte van de oude, en vaststellen welke inmiddels wel over de datum zijn. Op die manier kan je makkelijk identificeren welke nieuwe businessmodellen het beste zullen werken in je digitale aanpak. Voor sommige bedrijven zal het vinden van de beste businessmodellen leiden tot meer investeren in het "digitale IQ" van je bedrijf. Dat betekent geld vrijmaken voor het binnenhalen of opleidingen van talent en het opzetten van een afdeling die zijn focus heeft op opkomende technologie.

"De digitale transformatie van SAP startte in 2010 toen we ons realiseerden dat onze traditionele businessmodellen niet voldoende waren om van waarde te zijn voor onze stakeholders, om onze klanten innovatie te leveren, ons marktaandeel en winst te laten groeien, relevant te blijven voor ons ecosysteem en om ons personeel betrokken te houden", zegt Bouhdary.

SAP koos een startpunt - klantbehoefte - en na een evaluatie van hetgeen hun klanten verwachten besloten ze te gaan voor een op cloud gebaseerd model dat "meer wendbare en kosteneffectievere architectuur" moest opleveren. Bouhdary zegt dat ze tevens besloten een modernere en klantgerichte interface te introduceren waardoor het makkelijker zou zijn om snel nieuwe technologie uit te leveren. Het bedrijf is nu opgeschoven van een businessmodel dat vooral gericht was op producten naar vier businessmodellen die constant naast elkaar blijven draaien.

Digitale complexiteiten

Nu technologie de traditionele business opschudt komt er ook meer complexiteit om de hoek kijken in de concurrentiestrijd. Bouhdary zegt dat bedrijven zich nu richten op hoe "de omzetgroei aan te jagen, de klantbeleving te verbeteren, de productiviteit te vergroten en de risico's te managen", in plaats van slechts een of twee grote einddoelen na te streven. En het wordt alleen nog maar meer complex in de komende jaren omdat de technologie zich blijft vernieuwen - maar diezelfde vernieuwing levert tevens meer nieuwe oplossingen.

Gartner voorspelt dat in 2017 machine learning, augmented reality en intelligente apps de grootste techtrends worden. Die technologieën zijn complex maar Bouhdary zegt dat ze tevens zorgen voor versimpeling van sommige vraagstukken doordat ze innovatie aanjagen.

"Het is tijd voor vers denken in het managen van complexiteit en het heruitvinden van alles waar we mee bezig zijn - processen in het leveren van innovatieve producten en diensten, het managen van assets, het realtime managen van risico's en het optimaliseren van winst op transactieniveau", zegt hij.

In de toekomst kunnen augmented reality en machine learning bijdragen in het automatiseren van bepaalde taken, of die versimpelen voor medewerkers, waardoor het makkelijker is nieuwe technologie in te voeren. Maar het heeft een creatief oog nodig om uit te vinden hoe dergelijke nieuwe technologieën gebruikt kunnen worden op een dusdanige manier dat het de organisatie optilt naar een nieuw niveau.

Dell's Digital Experience Studio

Sapra zegt dat Dell Digital Business Services begrijpt hoe overweldigend het kan zijn voor bedrijven om om te gaan met digitale transformatie. Dat is waarom Dell bedrijven zegt te helpen met een plan voor digitale transformatie met de eigen ontwikkelde 5-R-methodologie. Bedrijfsdoelen worden gebruikt om plannen voor de langere termijn te maken waarbij IT-strategie, de bedrijfsarchitectuur, verandermanagementplannen, businessprocessen en de vereisten in risicomanagement worden meegenomen.

"Veel organisaties moeten eerst inzien wat er nu werkelijk mogelijk is met digital voordat ze kunnen bepalen wat het beste toekomstpad is", zegt Sapra.

Een stap verder is de Digital Experience Studio op het hoofdkwartier van Dell in Plano, Texas. Bedrijven kunnen daar op bezoek komen om applicaties van verschillende technologieën te ervaren. Er worden live demo's gegeven van zakelijke technologieën en daarmee kan in een risicovrije omgeving mee worden gestoeid.

"In onze Studio kunnen klanten alle aspecten van de digitale transformatie ervaren, variërend van hands-on conceptontwerp en -realisatie tot aan het Internet of Things, klantcontactpunten en usability-testen. Maar ook digitale marketing en sociale media-analytics worden erin meegenomen."

Het draait allemaal om het samenstellen van een creatieve aanpak van de digitale transformatie zonder dat de complexiteit je overweldigt. Sapra zegt dat bedrijven een "startup-mentaliteit" moeten ontwikkelen als het gaat om nieuwe technologie: "faal hard en snel en koester mislukkingen." Je mag de angst voor mislukkingen niet de vooruitgang tegen laten houden, maar je moet tijdens je digitale transformatieproces leren van elke fout.

"De meeste bedrijven zijn optimaal in staat een vastgesteld probleem op te lossen en de nodige processen uit te voeren, maar het gaat om de creativiteit in het vinden van het probleem dat het ook waard is om te worden opgelost. Als je geen creatieve omgeving weet te creëren ben je alleen maar aan het innoveren binnen de bestaande kaders en vermijd je de nodige disruptieve innovatie. Je zal daarin een weg moeten vinden waarbij je creatieve processen kan schalen door je organisatie heen", zegt Boudhary.

1 / 29