Menu
Achtergrond

Geschreven door Kristian van Tuil

Waarom Bimodal IT dood is - en DevOps leeft

Digitale transformatie maakt een einde aan IT op twee snelheden

Bimodal IT dood verklaren mag dan wel een beetje prematuur lijken, maar nu de digitale disruptie als een golf door het bedrijfsleven gaat lijkt IT met twee snelheden een beetje antiek aan te voelen. Sommige CIO's zeggen zelfs dat het innovatie hindert.

Bimodal IT werd in 2014 geïntroduceerd door Gartner en splitst je technologie-afdelingen in twee groepen: een stabiele modus (Mode 1) waarin het grootste gedeelte van je technologie behoedzaam wordt gemanaged en bijgeslepen, en een tweede modus (Mode 2) dat experimenten aanmoedigt en uitgaat van wendbaarheid en snelheid. Een jaar geleden leek het logisch om die splitsing te maken, omdat bedrijven worstelden met een tekort aan talent, verschillende processen en een gat tussen oude en nieuwe technologie, zegt Matthew Guarini van Forrester Research.

Marketing, sales en andere afdelingen stapten massaal over op cloudapplicaties, schaduw-IT, waarmee CIO's worstelden om dat binnen de technologische kaders te brengen. Maar ze zagen tevens dat ze sneller moesten bewegen om digitale rivalen van zich af te schudden. Daarom werd de verdere ontwikkeling van bijvoorbeeld ERP-systemen op een laag pitje gezet en werd een versnelling gegeven aan innovatie. Veel bedrijven hebben succes gekend met bimodal IT. Gartner zei in zijn CIO Survey van 2017 dat 71 procent van de best presterende bedrijven vindt dat bimodal IT innovatie verbetert.

Waarom bimodal niet langer werkt

Maar bimodal blijkt onhoudbaar nu CIO's hun werkmodellen aanpassen aan de snelheid van de klant. Een belangrijke reden voor die onhoudbaarheid is dat bimodal de IT-afdeling splitst, waarbij de coole jongens die met de nieuwste technologie mogen spelen worden uitgespeeld tegen de ontwikkelaars die door ERP-implementaties moeten ploeteren.

Het langzame tegen het snelle team creëert concurrerende culturen en geeft operationele uitdagingen, zegt Guarini. "Als je doorgaat met bimodal wordt de kloof in de IT-afdeling alleen maar groter en groter en geeft het steeds meer problemen", zegt hij. "Op een bepaald moment moet je versnellen en dat is een stuk makkelijker met een gemeenschappelijke cultuur."

Guarini zegt dat CIO's meer samenhangende businessmodellen moet hanteren voor hun technologie, met daarin ruimte voor moderne technologieplatformen en -processen. Belangrijke ingrediënten hierin zijn cloudsoftware, microservices en API's. Agile en DevOPs zijn hierin bij voorkeur de ontwikkelmodellen. Code waarbij het voorheen weken en zelf maanden duurde om te updaten kost nu slechts uren of dagen.

Veel CIO's hebben ontdekt dat ze meer projecten beter kunnen afronden in agile en DevOps. En ze menen dat bimodal niet werkt als ze de bestaande concurrenten, de digitale startups, regulering en andere obstakels moeten overwinnen. CIO's moeten een minimum viable product op de markt krijgen, leren van de feedback van de klant en de producten vervolgens aanpassen. Ze zijn meer productontwikkelaars dan uitvoerders. Trevor Schulze, de CIO van chipmaker Micron Technology, vertelde zijn collega's vorige maand bij de Forbes CIO Summit: "Als je wordt gevraagd voor omzet te zorgen, en je wordt gevraagd om iets te leveren aan een klant, dan wordt eigenlijk gevraagd je hele instelling te veranderen."

Pas aan of verdwijn

Neem bijvoorbeeld het maken van een mobiele applicatie voor winkelklanten. Ontwikkelaars die zich storten op het code van de app in agile of DevOps-modus zouden niet moeten worden gehinderd als het nodig is om data van het ERP te trekken, dat nog traditioneel is gebouwd via de waterfall-methode. CIO's weten dat ze erom heen kunnen werken, vaak via een API-servicecall, om de data uit het transactionele systeem te trekken, zegt Guarini. Dat is een teken dat er een business-strategie is die mikt op het winnen, dienen en behouden van klanten. Maar het is net zo belangrijk om je processen aan te passen aan de bedrijfstechnologie.

Singtel heeft daarom een leerprogramma in klantbeleving samengesteld voor meer dan 800 IT-medewerkers in Singapore en Australië, zegt Guarini. Elk lid van de IT-afdeling moest door een eendagsprogramma heen met onderwerpen op het gebied van IT-servicelevels, de customer journey, en belangrijke technologische contactpunten. IT gebruikte tevens een Net Promotor Score, een meetprogramma die kijkt naar de prestatie-indicatoren van de werknemers.

Guarini zegt dat volwassen digitale bedrijven zullen kijken naar uitbreiding van de instelling om sneller te schakelen bij IT naar andere zakelijke functies, net zoals bedrijven Six Sigma hebben doorgevoerd door hun hele bedrijf, zegt Guarini. Die mindset, dat we het met zijn allen moeten doen, heeft vaak een culturele schok nodig die moeilijk is te sturen, maar moet beginnen met de CEO.

"Het bedrijf kijkt naar de CEO voor de algehele uitdaging, en jouw team kijkt naar jou voor leiderschap", schreef Guarini en Forrester-analist Tim Sheedy in een onderzoeksrapport. "Jouw acties moeten de kern laten zien van de waarden die belangrijk zijn voor de toekomst van je bedrijf. Agility, innovatie en snelheid moeten centraal staan in die cultuur." Degenen die dat niet doen lopen het risico dat hun bedrijf naar de achtergrond vedwijnt.

"Ik denk dat IT in twee snelheden dood is", zei Ralf Dreischmeier van de Boston Consulting Group tijdens de Forbes CIO Summit, "Er is voor IT maar één snelheid en dat is snel."

18 / 29